Henvendelser til styret
Når må jeg kontakte styret?
Det er ulike omstendigheter som krever henvendelser til styret, under finner du en oversikt. Enkelte henvendelser krever skriftlig søknad ved bruk av skjema.
- Når du ønsker å endre på utvendig fasade eller fellesområder, må du søke til styret. Eksempler på dette er tilbygg, planting av trær og vekster, oppsetting av lekeapparater og liknende. En søknad skal være datert og signert. Vi har utarbeidet en søknad som du kan bruke i slike tilfeller.
- Når du vil gå til anskaffelse av husdyr, må du fylle ut en søknad til styret.
- Når du vil leie ut leiligheten din, må du fylle ut en søknad til styret.
- Inngåelse eller oppsigelse av garasjeleie.
- Når du oppdager feil eller mangler på fasade, på fellesarealer, i garasjen, på elektrisk anlegg, på vannrør eller andre konstruksjonsfeil.
Når burde jeg kontakte styret?
Ta gjerne kontakt en gang for mye enn en gang for lite. Styret vil være behjelpelig til det meste, og setter pris på både å bli informert ved hendelser og å få tilbakemeldinger og forslag til utbedringer.
- For å få informasjon om din leilighet, involverte entreprenører og generell dokumentasjon.
- Dersom du skal pusse opp eller gjøre betydelige endringer i leiligheten.
- Når ødeleggelser, skader eller mangler finner sted. Eksempler på dette er feil ved varmtvannstank, røykvarslere, toalett, vannkraner, vinduer, ventilasjon, listverk og andre ting som "tilhører" leiligheten.
- Dersom leiligheten vil stå ubebodd over lengre tid, eller leies ut over kortere tid.
- Når du har forslag til utbedringer av fellesareal, rutiner, ordensregler og liknende.
- Når du lurer på noe - hva som helst!
Hva kan styret hjelpe meg med?
Styret ønsker å stille opp for alle beboerne i borettslaget, og vil svare på dine henvendelser. Styret har tett samarbeid med boligbyggelaget, som har kompetanse på mye. Her er eksempler på hva vi i styret vil kunne hjelpe deg med:
- Utskriving og evt utfylling av skjemaer og søknader.
- Kontakt med entreprenører og selskaper for informasjon, utbedring eller reparasjon av boligens innbo.
- Vurdering av hvorvidt skader og mangler skal utbedres av andelseier eller borettslaget.
- Opplæring i bruk av snøfreser og gressklipper.
- Vi har ingen vaktmester, men hjelper gjerne til dersom det er noe vi kan være behjelpelige med.
Hvem bestemmer over min leilighet?

Innvendig bestemmer du selv. Du kan pusse opp og innrede slik du selv ønsker, så lenge det ikke berører bærende konstruksjoner, ventilasjon, rørsystemer og andre elementer som påvirker øvrige leiligheter. Er du i tvil om hva du kan gjøre, ta kontakt med styret.
Kan jeg leie ut leiligheten min?
- Det er i utgangspunktet ikke er anledning til å overlate bruken av borettslagsleiligheter til andre, men det finnes unntak. Dersom du ønsker å overlate bruken til andre, må det søkes til styret om dette (se skjemaer). Søknaden må godkjennes av styret, og styret kan bare nekte å gi godkjenning dersom det foreligger forhold på brukerens side som gir saklig grunn til det (som kjent bråk og hærverk).
- Utleie via Airbnb kan gjøres uten å søke til styret, men vi oppfordrer til å informere styret om slike forhold.
- Du står fritt til å leie ut dersom du samtidig bor der.
Hva gjør jeg når noe blir ødelagt i leiligheten?
- Som en tommelfingerregel, er du ansvarlig for alt som er inne i leiligheten. Skader eller ødeleggelser på dette, vil eventuelt din egen forsikring dekke. Hvitevarer og installasjoner anses som andelseiers ansvar.
- Inventar som er integrert i leiligheten, har borettslaget ansvar for å utbedre. Om du er i tvil om det er borettslaget eller du selv som må betale kostnaden for utbedringen, ta kontakt med styret.
- Alle utvendige konstruksjoner er sameiet ansvarlig for.
Husk at andelseieren skal holde boligen forsvarlig ved like. Dette inkluderer alt av innvendige flater i boligen, vinduer, rør, ledninger, osv, som befinner seg inne i boligen.

Jeg er misfornøyd med styret - hva gjør jeg?
Det er andelseierne som har valgt styret i generalforsamling, og de kan også avsette styret i en generalforsamling. Her gjelder vanlige regler for avstemming.
Klage til styret
- Dersom du som beboer ønsker å klage på vedtak som er gjort av styret, må dette tas opp i generalforsamling. Dersom man ønsker klagen behandlet før ordinær generalforsamling, kan beboere be om innkalling til ekstraordinær generalforsamling. Det er et krav om at to andelseiere (uavhengige leiligheter) ber om ekstraordinær generalforsamling for at dette skal skje.
- Dersom du ønsker å klage på hendelser, situasjoner eller forhold i borettslaget, skal dette skje skriftlig.
Hvordan kontakter jeg styret?
- Enkelte henvendelser krever skriftlig søknad, og disse søknadene finner du under Skjemaer.
- Ved melding om feil eller mangler som haster, ber vi om at du tar direkte kontakt. Ut over dette kan du sende e-post.
- Dersom henvendelsen din krever skriftlig fremstilling, vil du få beskjed om dette.